Milieu impact: MEGANE E-TECH ELECTRIC effent de weg

Body

25 april 2022 | Persbericht

Nieuwe Mégane E-TECH Electric wijst de weg naar een koolstofarme mobiliteit: geen enkele uitstoot tijdens het gebruik, een ontwerp met gerecycleerde materialen, een tweede levensduur voor de batterijen en een hoge recycleerbaarheid aan het einde van zijn levenscyclus. De uitdagingen van het nieuwe tijdperk krijgen nu reeds een antwoord, met dit model van Renaults ‘nieuwe golf’ (‘nouvelle vague’). Door innovatie aan milieuvriendelijkheid te koppelen, bevestigt Nieuwe Mégane E-TECH Electric de wil van het merk om zich aan te sluiten bij de ecologische transitie en draagt hij bij tot de ambitie van Renault Group om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn in Europa. Quentin, milieupiloot voor materiaalontwikkeling, vertelt het verhaal achter de ‘groene’ auto die hij mee heeft ontwikkeld.

Renault Mégane E-tech Electric

Zijn missie? Milieuvriendelijkere voertuigen ontwikkelen. Zijn methode? Een antwoord bieden op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen die ons dagelijkse leven bepalen en onze toekomst vormgeven door een (groot) verschil te maken met zijn specialiteit, de materiaalkeuze. Quentin, milieupiloot voor materiaalontwikkeling bij Renault, kreeg Nieuwe Mégane E-TECH Electric voorgeschoteld, een model dat bewijst dat milieu-uitdagingen meer dan ooit centraal staan in de strategie van de onderneming. Dertig jaar geleden begon het verhaal met het gebruik van gerecycleerde kunststoffen in voertuigen. Vandaag worden de inspanningen opgedreven en krijgt het verhaal een heel andere dimensie. De ecosystemen voor bevoorrading en productie worden voortaan uitgedacht en herwerkt om bij te dragen tot de dynamiek van de circulaire economie en zo de koolstofvoetafdruk van de wagen te beperken lang voordat hij in het verkeer wordt gebracht. Lokale aankopen, geëngageerde leveranciers, gerecycleerde materialen: de hele filosofie opent nieuwe perspectieven inzake duurzame mobiliteit.

“Van bij zijn ontwerp was Nieuwe Mégane E-TECH Electric gericht op de circulaire economie. Dit elektrische model, dat wordt geassembleerd in de fabriek van Douai (Frankrijk), weerspiegelt de engagementen van de groep om grondstoffen te sparen dankzij lokale productie en upstream- en downstream-samenwerking met leveranciers en recyclagebedrijven.” Quentin, milieupiloot voor materiaalengineering

VERANTWOORDE PRODUCTIE

We trekken richting Noord-Frankrijk, waar Nieuwe Mégane E-TECH Electric wordt geassembleerd. Bij de fabriek van Douai, in de pool ElectriCity, doorkruisen dagelijks honderden voertuigen de productielijnen. Het model belichaamt de waarden van een verantwoorde productie door onderdelen zo dicht mogelijk bij de assemblageplaats te leveren en tal van gerecycleerde materialen te gebruiken. 70% van zijn totale massa is afkomstig uit Europa.

Zowel vanbuiten als vanbinnen werd aan alles gedacht om het grondstoffengebruik te optimaliseren. Zo zijn verschillende koetswerkonderdelen van aluminium gemaakt, Een materiaal dat het koetswerk lichter maakt om het rijbereik te vergroten, en dat bovendien op circulaire wijze is ontworpen. Hoe? Bij het dieptrekken, wanneer het aluminium wordt gesneden om de onderdelen de gewenste vorm te geven. De materiaalresten die overblijven worden gesorteerd, samengeperst en teruggestuurd naar de oorspronkelijke leverancier die ze opnieuw in zijn productiecyclus opneemt. Daarna gaan ze terug naar de fabriek van Douai om nieuwe onderdelen te maken. Deze korte recyclagelijn helpt de koolstofvoetafdruk van de autoproductie te verkleinen en de grondstoffenvoorraad veilig te stellen.

“Aluminiumresten vertegenwoordigen ongeveer 40% van de volumes die worden gebruikt bij het persen van onderdelen. En doordat ze volledig worden gerecycleerd, realiseren we een kringloopeconomie met behoud van de kwaliteit van het materiaal. De cirkel – zowel vanuit ecologisch als economisch oogpunt de meest voordelige – is rond!” Fabrice, recyclage-expert Renault Group

GERECYCLEERDE KUNSTSTOFFEN VEROVEREN EEN PLAATS IN HET INTERIEUR

Talloze interieuronderdelen van de wagen, zoals het dashboard, de middenconsole, de zetelbekleding en de tapijten, gebruiken reeds gerecycleerde materialen. De auto bevat gemiddeld 28 kilogram aan gerecycleerd plastic. Daardoor sluit hij nog beter aan bij het traject dat de onderneming zichzelf heeft opgelegd om haar koolstofvoetafdruk te verkleinen. Tegen 2030 wil Renault Group immers wereldwijd 33 procent gerecycleerde materialen in zijn voertuigen gebruiken.

“Mijn rol bestaat erin om materialen met een zo laag mogelijk koolstofgehalte te selecteren en het gamma aan gerecycleerde materialen uit te breiden. Op Nieuwe Mégane E-TECH Electric steeg het percentage gerecycleerde kunststoffen met 20 procent in vergelijking met Renault ZOE.” Quentin, milieupiloot voor materiaalengineering

EEN RECYCLEERBAARHEIDSPERCENTAGE VAN MEER DAN 90 PROCENT

Nieuwe Mégane E-TECH Electric gaat nog een stap verder in zijn ecologische ambities en effent de weg voor veelbelovende nieuwe projecten, met name de recyclage van de materialen en metalen die in batterijen worden gebruikt. Deze gerecycleerde elementen zullen ooit worden gebruikt voor de productie van nieuwe batterijen van de Gigafactory die vanaf 2024 zal verrijzen op de terreinen van Douai.

In het totaal kan Nieuwe Mégane E-TECH Electric een recycleerbaarheid van meer dan 90 procent* voorleggen. Zo luidt hij een nieuw tijdperk in, dat meer geëngageerd en verantwoord is, tot grote tevredenheid van Quentin, die zijn dagelijkse werk op een lijn brengt met zijn ideeën.

 

Bron: https://be-nl.media.renaultgroup.com/news/milieu-impact-megane-e-tech-electric-effent-de-weg-206a-66b1a.html