Nieuwe Renault Austral sluit dan ook perfect aan bij het strategische plan ‘Renaulution’. Zijn naam, die zuiderse taferelen en weidse landschappen oproept, belooft grenzeloze mogelijkheden en bouwt voort op de genen van het merk. Een warm en modern merk ten dienste van zijn klanten, om hen een opgewaardeerde levenservaring te bieden.
In die optiek meet Nieuwe Austral zich een atletisch, sensueel en hoogtechnologisch koetswerkdesign aan, dat alle stijlkenmerken van een SUV verenigt. Bij wijze van exclusiviteit is hij ook verkrijgbaar in een sportieve ‘Esprit Alpine’-versie met dynamische en aantrekkelijke designkenmerken, een primeur voor een Renault-model.
Het hoogtechnologische en geraffineerde interieur van Nieuwe Austral biedt dan weer een comfortpeil waarmee hij niet moet onderdoen voor de gezinsmodellen die hun stempel op de geschiedenis van Renault hebben gedrukt. Als voornaamste blikvanger in het ruim bemeten en behaaglijke interieur, combineert het OpenR-scherm de weergave van gegevens op het dashboard met die van het navigatie- en multimediasysteem, dat de beste diensten en apps van Google omvat. In combinatie met het 9,3” grote head-up display bieden de twee grote schermen met een diagonaal van 12” een totale oppervlakte van bijna 1.000 cm² voor een intuïtieve, meeslepende en geconnecteerde rijervaring.
De ultramoderne Nieuwe Austral kan schermen met 32 rijhulpsystemen, diverse MULTI-SENSE-instellingen en 4CONTROL Advanced, de nieuwste vierwielsturing ontwikkeld door Renault. Stuk voor stuk nuttige, proactieve en intelligente technologieën ten dienste van het comfort, het rijplezier en de veiligheid van de inzittenden.
Als eerste Renault die steunt op het CMF-CD-platform van de derde generatie, ontwikkeld door de Alliantie, biedt Nieuwe Austral een nieuwe, krachtigere en efficiëntere versie van het E-TECH ‘Full Hybrid’-systeem, evenals twee ‘Mild Hybrid’-benzinemotoren met 48V- en 12V-batterij. Dankzij deze uiteenlopende elektrificeringstechnologieën dekt het gamma alle toepassingen voor particulieren en wagenparken.
Nieuwe Austral loopt van de band in de ultramoderne fabriek van Palencia (Spanje) en wordt in alle fasen van zijn productie onderworpen aan strengere controles. Niets wordt aan het toeval overgelaten, van de materiaalkeuze tot de controle van de functies, de assemblage van de onderdelen en de lakkwaliteit. Met bijna duizend criteria die doorheen de genese van de wagen werden beoordeeld door zowel interne experts als een extern consumentenpanel, staan kwaliteit en duurzaamheid centraal in het lastenboek.
De orderboeken voor Nieuwe Renault Austral worden in de lente 2022 in België en Luxemburg geopend.
“ De nieuwe Renault Austral is de perfecte belichaming van wat een C-segment SUV moet zijn, en van wat Renault kan verwezenlijken “ Luca de Meo, CEA Renault
Nieuwe Renault Austral verenigt alle stijlelementen van een SUV met het nieuwe ‘Sensual Tech’-design van Renault. Hij geeft blijk van een sterke persoonlijkheid en oogt zowel chic als atletisch. Binnenin gaan zijn hoogtechnologische cockpit, nauwkeurig geselecteerde materialen en verzorgde afwerking hand in hand met het onovertroffen plaatsaanbod van een gezinswagen. Bij wijze van exclusiviteit is hij ook verkrijgbaar in een sportieve ‘Esprit Alpine’-versie met dynamische en aantrekkelijke designkenmerken, een primeur voor een Renault-model.
KOETSWERKDESIGN: EEN ATLETISCHE SUV
Geprononceerde spieren, gestrekte lijnen, gebeitelde oppervlakken, een krachtige neus, gestructureerde technische details en geraffineerde sierelementen: Nieuwe Austral past perfect in de vernieuwing van een modern merk dat zichzelf opnieuw uitvindt.
Kracht, karakter en alle stijlelementen van een SUV
Nieuw platform, nieuwe stijl. Als eerste Renault die op het jongste CMF-CD-platform van de Alliantie staat, meet Nieuwe Austral zich erg moderne stijlelementen aan. Zijn grote wielen met een diameter tot 20 duim (720 millimeter) bevestigen zijn gespierde silhouet met een motorkaplijn die dicht aansluit bij de wielkasten. Een geslaagde look die de auto kracht en karakter geeft.
Nieuwe Austral beschikt ook over alle traditionele stijlelementen van het SUV-segment: ski’s voor- en achteraan, contrasterende zijdelingse deurbeschermingen en drempels, een uitgesproken bodemvrijheid (170 millimeter) en een hoge gordellijn die de inzittenden beschermt.
‘Sensual-tech’-designtaal
Het koetswerkdesign van Nieuwe Austral steunt op de nieuwe ‘Sensual Tech’-filosofie van Renault. Zijn royale en sensuele vormen gaan perfect hand in hand met gestrekte lijnen en erg nauwkeurige structuurdetails. De gebeitelde motorkap geeft hem een atletisch karakter dat ook terugkomt in zijn gespierde silhouet. Zijn gewelfde schouders sluiten dan weer aan op zijn vooruitstekende flanken en de strakke vleugels die rond de koplampen zijn uitgesneden.
Die combinatie van sensuele rondingen en snedige lijnen is doorspekt met tal van technische details zoals de led-achterlichten met micro-optische technologie of de ruitvormige motieven die in de koplampen werden geïntegreerd. Dat ‘Sensual-Tech’-geheel ademt topkwaliteit, een perceptie die nog wordt versterkt door de geometrische beheersing die vanaf de eerste aanblik opvalt.
Krachtige voorzijde
De voorkant van Nieuwe Austral koppelt dynamiek aan verfijning. Het brede radiatorrooster met dambordpatroon en afwerking in Ice Black, wordt bovenaan doorkruist door een horizontale chroomlijn die doorloopt in de koplampen. Een designelement dat de voorkant van de wagen visueel verbreedt en tegelijk een elegante en verfijnde toets geeft. In het midden benadrukt het nieuwe ‘Nouvel’R’-logo van Renault het moderne karakter van de wagen. In het onderste deel van de topversies vervolledigen een expressieve sportieve lamel in koetswerkkleur en aerodynamische zijdelingse luchtinlaten in Sterzwart die opvallende neus. De algemene assemblagekwaliteit springt onmiddellijk in het oog. Die kwaliteit wordt mogelijk gemaakt door de doorgedreven, gerobotiseerde en menselijke controles in alle fasen van zijn productie.
“Nieuwe Renault Austral combineert sterke stijlelementen die hem een dynamisch en elegant design geven. Bewerkte volumes, nauwkeurig ontworpen lijnen en verfijnde details laten geen twijfel bestaan over zijn kwaliteitsniveau. De koetswerknaden zijn dun en de koetswerkpanelen sluiten perfect op elkaar aan, zodat hij onmiddellijk een gevoel van kwaliteit uitstraalt.” Gilles Vidal, Directeur Design van het merk Renault.
Dynamische flanken en achterzijde
De vooruitstekende lijnen bovenaan de wielkasten geven de auto een nieuwe structuur. Door te contrasteren met de gladde, sensuele en vloeiende oppervlakken creëren ze een krachtig en nauwkeurig profiel.
De uitgesproken plooi onderaan de flanken, met een neerwaartse knik naar voren toe, geeft het silhouet nog extra dynamiek. Het zijn stuk voor stuk structuurelementen die nog worden benadrukt door de drempelbeschermers en wielkastverbreders in Sterzwart, evenals de haaienvinantenne en buitenspiegels in dezelfde kleur.
Bovenaan de zijruiten versterkt een sierstrip in gepolijst roestvrij staal de aflopende lijn van het dak en het glasoppervlak, die een dynamische en gestrekte curve vormen tot aan de achterklep.
Het trotse naamopschrift in verchroomde letters siert de achterkant in een elegant gebeiteld en even dynamisch geheel.
Ongeziene proporties en verzorgde stroomlijn
Voor Nieuwe Austral zijn de Renault-ontwerpers vertrokken van de basisprincipes die een SUV aantrekkelijk maken op het vlak van verhoudingen, overhangen (925 mm vooraan en 917 mm achteraan) en wielafmetingen (een diameter tot 20” of 720 mm), om hem nog meer spierkracht en raffinement te geven.
Hij is 1,62 meter hoog, 1,83 meter breed en 4,51 meter lang, staat op een wielbasis van 2,67 meter en heeft ideale proporties om van buitenaf een gevoel van ruimte, robuustheid en sportiviteit te creëren.
Het streven naar een aerodynamische lijn door middel van een efficiënt design was trouwens een structurerend element in zijn stijl. De centrale en zijdelingse luchtinlaten in de voorbumper, de aflopende daklijn die overgaat in de geprofileerde achterspoiler, en de karakterlijnen die in de gebeitelde flanken werden geïntegreerd, zetten zijn aerodynamische efficiëntie visueel in de verf maar helpen ook concreet om zijn efficiëntie te verhogen.
De ‘full led’-koplampen en -achterlichten van Nieuwe Austral ogen fijn gebeiteld en onderscheiden zich door hun moderne karakter.
Vooraan krijgt hij de C-vormige lichtsignatuur die eigen is aan Renault-modellen. Deze eigentijdse signatuur verleent de wagen een erg technische blik, die hem karakter geeft en zijn standingvolle design versterkt. De compacte koplampen omvatten tot zeven hoogtechnologische bundelmodules die de lichtverdeling kunnen aanpassen[1]. Deze multifunctionele verlichting wordt aangeboden in drie versies: LED Pure Vision, LED Adaptive Vision en LED Matrix Vision met dynamische richtingaanwijzers.
De achterlichten hebben ook een C-vorm en lopen door tot aan het Renault-logo om een wagenbrede lichtsignatuur te creëren die aan beide zijden van de koffer doorloopt en de uitstraling van de wagen benadrukt. Met hun micro-optische technologie, die werd ingewijd door Nieuwe Mégane E-TECH Electric, worden het vlam- en diepte-effect van de topversies mogelijk gemaakt door het grote aantal lasergegraveerde filamenten. Ze vormen twee zeer nauwkeurige strepen en creëren een bijna levend holografisch 3D-effect dat de achterkant van de wagen zowel overdag als 's nachts bezielt. De uiterst elegante dynamische richtingaanwijzers tillen het geheel naar een nog hoger niveau.
Nieuwe Austral detecteert automatisch de houder van de toegangs- en startkaart wanneer deze dichterbij komt. De wagen activeert dan een lichtanimatie. Met de LED Matrix Vision-koplampen worden de koplampen van binnen naar buiten toe ontstoken, waarna de animatie doorloopt in de dagrijlichten en richtingaanwijzers. Achteraan gaan de lichtband en de lichten branden terwijl de richtingaanwijzers in een dynamische impuls ontwaken.
Nieuwe Austral wordt aangeboden in zeven elegante koetswerkkleuren: Ijswit, Nacré Wit, Vlamrood, Ironblauw, Sterzwart en de nieuwe tint Schiste Grijs. De versie Esprit Alpine wordt ook leverbaar in de exclusieve kleur Schiste Grijs Satijn, die de sportieve look accentueert. Deze lak van de nieuwste generatie heeft een matte look en is robuust en onderhoudsvriendelijk. Renault biedt deze lak voor het eerst aan op een seriemodel.
Om de wagen te personaliseren en zijn silhouet te verfijnen, beschikken de topversies standaard over een tweekleurige afwerking (ook als optie verkrijgbaar op het Techno-niveau). Die voert het dak uit in hetzelfde Sterzwart als de haaienantenne, de buitenspiegelbehuizingen, de luchtinlaten in de voorbumper en de onderkant van het koetswerk.
De wagen onderscheidt zich door zijn imposante wielen met opvallende velgen van 17 tot 20 duim, waarvan de meeste gefacetteerd zijn. Allemaal zijn ze in het midden getooid met het nieuwe Renault-logo in geborsteld aluminium.
Bron: https://be-nl.media.renaultgroup.com/news/nieuwe-renault-austral-de-hoogtechnologische-suv-van-de-nouvelle-vague-31c8-66b1a.html