Tussen 2018 en 2021 heeft Renault Group de koolstofvoetafdruk van zijn goederenvervoer in Europa met 6,9% verminderd, waardoor het zijn doelstelling van 5,3% overtrof. Deze resultaten werden gevalideerd in het kader van FRET 21, een initiatief van het Agentschap voor Milieu- en Energiebeheer (ADEME) en de Vereniging van Gebruikers van Vrachtvervoer (AUTF), dat transporteurs en logistieke bedrijven verenigt. Het moedigt laders van onderdelen en voertuigen aan om de milieu-impact van transport te beperken.
Sinds zijn toetreding tot dit initiatief in 2015 heeft Renault Group in totaal 15% minder CO2 uitgestoten bij zijn logistieke activiteiten in Europa, dankzij innovatieve oplossingen van de directie Supply Chain, zoals ecodesign van verpakkingen of vermindering van het aantal afgelegde kilometers.
De directie Supply Chain van Renault Group wil zijn decarbonisatie-inspanningen voortzetten en heeft zich ertoe verbonden om wereldwijd zijn koolstofvoetafdruk per voertuig tegen 2030 te verminderen met 30%.
Florence Ughetto, Expert in Duurzame Ontwikkeling en Logistiek bij Supply Chain van Renault Group: “We werken al meer dan tien jaar aan oplossingen om de ecologische voetafdruk van onze bevoorradingsstromen te verkleinen. We maken steeds meer gebruik van multimodaal vervoer en verbeteren de vullingsgraad van containers en vrachtwagens, naast het ecodesign van onze verpakkingen en minder afgelegde kilometers. Dankzij deze regelmatige inspanningen door tal van vakgebieden van de Groep en onze leveranciers, zo dicht mogelijk bij ons industriële systeem, konden we voor de tweede keer op rij onze doelstellingen om onze CO2-uitstoot terug te dringen bereiken en zelfs overtreffen.”
Pierre Lupoglazoff, Projectleider EVE bij ADEME, voegt hieraan toe: “Als belangrijke speler in de supply chain op een wereldwijd speelveld, is Renault vastberaden en steevast betrokken bij ons Fret 21-programma. Zijn acties zijn concreet en zeer operationeel, wat een garantie is voor succes. Ze worden samen met de transporteurs uitgewerkt volgens een partnerschapslogica.”
De 3 belangrijkste hefbomen om koolstofvrij te worden:
- Multimodaal vervoer ontwikkelen:
De directie Supply Chain werkt samen met de transporteurs om het aandeel van de spoorstromen ten opzichte van het vrachtvervoer te verhogen. Zo kon 2.600 ton CO2 worden vermeden door de trein te gebruiken van Oost-Europa naar Frankrijk.
- Het aantal afgelegde kilometers per kubieke meter verminderen:
- Door de vullingsgraad van vrachtwagens en het vullen van verpakkingen te optimaliseren: de directie Supply Chain heeft digitale tools ontwikkeld om de vrachtwagens in 3D te visualiseren en de vullingsgraad te verhogen. Dit hielp de uitstoot van 12.200 ton CO2 te vermijden. Daarnaast wisten de ingenieursteams de hoeveelheid gebruikte verpakkingen te verminderen en de packaging te verdichten om het aantal stuks per verpakking te optimaliseren. Resultaat: 8.800 ton CO2 werd vermeden.
- Door de afgelegde afstanden te verminderen: het doel is de leveranciers dichter bij de productiesites te brengen en zo het aantal afgelegde kilometers per kubieke meter te verminderen. Dat is bijvoorbeeld het geval in Frankrijk dankzij de ontwikkeling van ElectriCity, dat een ecosysteem van leveranciers verenigt in de buurt van de drie productiesites van deze industriepool, gewijd aan elektriciteit. Zo werd 6.120 ton CO2 vermeden.
- De energiemix en de energieprestaties van de transporteurs verbeteren:
De directie Supply Chain stimuleert het netwerk van transporteurs aan de hand van de ECO2-vragenlijst waarmee ze informatie kunnen verzamelen over hun milieuprestaties, met name het gemiddelde verbruik, en om hun reductieverbintenissen voor de komende jaren te integreren. Balans: een vermindering van de uitstoot met 5.700 ton CO2.
Bron: https://be.media.renaultgroup.com/renault-group-overtreft-zijn-decarbonisatiedoelstelling-voor-zijn-activiteiten-inzake-goederenvervoer/?lang=nld