Wat is de functie van de distributieriem en distributieketting?
De distributieriem en distributieketting hebben dezelfde functie, namelijk het aandrijven van de nokkenas. De nokkenas bedient de in- en uitlaatkleppen in de cilinders die zorgt voor de zogenaamde ademhaling en draagt bij aan de aandrijving van de auto. Bij het starten van de auto begint namelijk de krukas te draaien. Aan het eind van de krukas draait een tandwiel mee waaraan de nokkenas is verbonden door middel van de distributieriem of –ketting. Zonder distributie is er geen samenwerking van de krukas en de nokkenas dus ook geen lopende motor.
Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting?
Een distributieketting wordt gesmeerd door motorolie in het motorblok, waar een distributieriem werkt in een droge omgeving en dan ook tegen het motorblok is aangebouwd. Een riem wordt gespannen door spanrollen, terwijl een ketting een automatische (hydraulische) spanner heeft en strak om de tandwielen ligt. De ketting maakt over het algemeen meer geluid, maar dit is al vele malen minder tot vrijwel nihil in vergelijking tot wanneer de ketting voor het eerst geplaatst werd.
Het is belangrijk dat de ketting niet van positie kan verschuiven. Het is namelijk van belang dat de timing (tijdstip) van de ketting goed staat. De reden van de timing is dat de in- en uitlaat kleppen op het juiste moment moeten openen en sluiten. U begrijpt als een klep naar beneden staat de zuiger niet naar boven mag komen. Het resultaat van een verkeerde timing is een slecht lopende motor of zelfs schade aan de kleppen.
Wat is een multiriem?
De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en de aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar. Het is zonder meer ook een belangrijk onderdeel in de aandrijving en besturing van de auto.
Onderhoud en reparatie
Distributieriem
Om zeer ernstige motorschade en hoge kosten te voorkomen, dient de distributieriem (samen met de bijbehorende loop- en spanrollen) van uw auto doorgaans iedere 6 jaar òf iedere 120.000 tot 160.000 km, afhankelijk van het motortype, vervangen te worden. Bij iedere onderhoudsbeurt wordt de riem dan ook gecontroleerd op slijtage.
Distributieketting
Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dit vele malen minder voor. Wat wel kan voorkomen is dat de automatische kettingspanner niet meer goed werkt, waardoor de ketting te los komt te liggen. In dit geval is reparatie noodzakelijk. Een losliggende distributieketting is te herkennen aan een ratelend geluid in de motor.
Multiriem
De multiriem verduurt in de loop der jaren, daarom moet deze periodiek vervangen worden. De multiriem moet iedere 6 jaar òf iedere 160.000 km vervangen worden. Daarom wordt de multiriem, bij auto’s met een distributieriem, beide riemen tegelijkertijd vervangen. Echter bij auto’s met een distributieketting is dit dus niet het geval. Daarom kan het zo zijn dat u voor het vervangen van de multiriem een aparte oproep van ons krijgt.
De multiriem kan sneller verslijten als gevolg van versleten lagers van een span- of geleiderol of als de aircopomp te zwaar loopt. Dit is te merken aan gierende of piepende bijgeluiden. Is hier sprake van? Neem dan contact met ons op.