Elektrisch of hybride rijden in een Renault of Dacia

Wat houdt dat in en wat zijn de voordelen?

 

Dacia Spring electric

Elektrisch rijden

Onder de motorkap is de verbrandingsmotor vervangen door een accu die de elektrische motor aandrijft. Elektrische auto's hebben geen uitlaat en stoten geen vervuilende stoffen uit. Daarnaast bespaart u met de elektrische technologie van Renault/Dacia continu geld. De accu opladen is namelijk goedkoper dan tanken. U profiteert van lagere kosten, omdat u bijvoorbeeld nooit meer de distributieriem of bougies hoeft te vervangen en ook olie verversen is verleden tijd. In veel grote steden kunt u zelfs gratis parkeren en u betaalt tot 2025 geen wegenbelasting!

Dankzij de grote batterij kunt u met één keer opladen wel tot wel honderden kilometers rijden. En mocht u bij langere ritten toch moeten opladen dan kunt u kiezen uit een van de vele laadpunten door heel Europa. Al onze elektrische modellen laden in vergelijking tot elektrische auto's van andere fabrikanten erg snel op!

De elektrische Renault-modellen zijn verbonden met internet. Zo kunt u op afstand de actieradius bekijken, beschikbare laadstations zoeken en de auto op voorhand startklaar maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het voorverwarmen van het interieur; instappen en wegrijden.

Renault Arkana

Hybride rijden

Hybrids hebben zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor. Ze hebben een efficiënte automatische versnellingsbak en hebben meerdere rijmodi, waardoor u zelf de rijmodus kunt kiezen die het beste past bij uw omgeving. Er zijn drie verschillende soorten hybrides, namelijk: Mild Hybrid, Full Hybrid & Plug-in Hybrid

Full hybrid

Hybride auto's (Full Hybrids) zijn voorzien van een accu die zichzelf oplaadt aan de hand van kinetische energie. De E-TECH-motor wordt aan de hand van regeneratief remmen (terugwinnen van energie) voorzien van elektriciteit, zodat u extra ver kunt rijden en minder vaak hoeft te tanken. Met een hybride auto vermindert u het verbruik in de stad met tot wel 40%, auto’s met een conventionele brandstofmotor. Tevens zorgt de technologie in onze E-TECH-modellen voor prettiger optrekken en kunt u tot wel 80% van de tijd elektrisch rijden.

nieuwe Renault Captur 2024

Plug-in Hybride rijden

Plug-in hybride auto's moeten worden opgeladen via een stekker. U kunt tot wel 50 km (WLTP) volledig elektrisch rijden met onze Plug-in Hybride modellen. Ten opzichte van een gewone hybride heeft een Plug-in hybride een accu met een hogere capaciteit die ook nog kan worden opgeladen door regeneratief remmen. Om echter volledig van alle eigenschappen te kunnen profiteren, wordt het opladen van de accu via een stekker aanbevolen. Dit kan met een wallbox aan huis, laadpaal of bijvoorbeeld via een regulier stopcontact.

Ook bij onze Plug-in hybrides kunt u bij langere ritten snel laden bij een van de vele laadpunten door heel Europa. Dit is mogelijk met behulp van de meegeleverde Mennekes laadkabel. Hiermee kunt u bij een laadpaal met laadsnelheid van minstens 3,7 kW de auto opladen in slecht 3 uur tijd. Maar u kunt er voor uw gemak natuurlijk ook voor kiezen om op benzine verder te rijden, dat is het voordeel van een Plug-in Hybride!

Renault Austral

Mild hybride rijden

Een hybride auto combineert twee verschillende aandrijfsystemen: een elektromotor en een verbrandingsmotor. In tegenstelling tot een plug-in hybride kan een hybride slechts kleine afstanden volledig elektrisch rijden, maar hoeft deze niet aan een laadpaal of stopcontact te worden opgeladen. Bij een mild hybrid is het echter niet mogelijk om volledig elektrisch te rijden. Een mild hybrid beschikt namelijk niet over een extra elektromotor, die de hybrid en plug-in hybrid wel heeft. Wel is de mild hybrid uitgerust met een zwaardere dynamo en startmotor, zodat hij meer elektriciteit kan opwekken en meer kracht kan leveren tijdens het starten én wat verder op gang helpen tijdens het rijden.

Wat is het voordeel van een mild hybrid?

Vanwege het ontbreken van de extra elektromotor en de kleinere accu die benodigd is, valt de aanschafprijs lager uit. Een ander voordeel is dat een mild hybrid zuiniger is dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto zonder dit systeem. Een volwaardige hybride is weliswaar nog zuiniger, maar die techniek is tevens kostbaarder.

Nieuwe Renault 5 E-Tech electric

Opladen

Elektrische en plug-in hybride auto's worden geleverd met een Mode 3 type 2-kabel die thuis, op het werk en bij openbare laadpunten kan worden gebruikt. Zo kunt u altijd en overal opladen. Als optie zijn andere kabels verkrijgbaar.

Bidirectioneel laden

De Renault 5 is uitgerust met een bidirectionele lader, zo kan hij elektriciteit opslaan én allerlei apparaten van stroom voorzien of opladen* (uw e-bike, barbecue of koffiezetapparaat).

*Hier is een adapter voor nodig, verkrijgbaar tegen een meerprijs. Maximaal vermogen 3,700 W. 

Thuis opladen

Uw Renault/Dacia laadt thuis op via een laadpaal of een wallbox. Voor strikt noodzakelijk gebruik kunt u een stopcontact gebruiken.

Voor de installatie van een wallbox werkt Renault samen met geselecteerde leveranciers die de wallbox volgens de strengste eisen installeren om de veiligheid en de functionaliteiten van de auto te garanderen.

Onderweg opladen

Te allen tijde kunt u gebruik maken van openbare laadpunten met een laadvermogen van maximaal 22 kW. In sommige gevallen kunt u bij een DC snellaadpunt terecht met een laadvermogen van maximaal 100 kW, mits uw voertuig hierop ingericht is.

Renault Mégane estate interieur

Actieradius

De actieradius is de afstand dat een voertuig kan afleggen zonder tussentijds van buitenaf energie aan het voertuig toe te voegen. WLTP is de maatstaf waarin dit wordt gemeten en dit kan worden uitgedrukt in een stadscyclus (ook wel WLTP City genoemd) of gecombineerde cyclus (stad & snelweg).

Naast de accu capaciteit (kWh) wordt de actieradius van een elektrische auto, net als bij een brandstofauto, beïnvloed door een aantal factoren: plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden, uitrusting en belading van de auto. Als u in de winter volgeladen door de bergen rijdt met al uw vrienden en skispullen achterin, rijdt u logischerwijs minder ver, dan in de zomer in uw eentje door de duinen naar het strand. Elke elektrische auto heeft een verbruiksmeter waarmee u uw energieverbruik kunt optimaliseren.

E-TECH range

Onderhoud

Op de tractiebatterij zit 8 jaar / 160.000 km garantie, afhankelijk van wat het eerste bereikt wordt. Dat geeft zekerheid!

Verder brengt het rijden in een elektrische auto vele voordelen met zich mee waaronder lagere onderhoudskosten aan uw auto. U hoeft de distributieriem of bougies nooit meer te laten vervangen en geen olie meer te verversen. Met dank aan regeneratieve remmen hebben elektrische auto’s tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen dan een traditionele auto. en daarnaast hebben ze ook veel minder vloeistoffen om te verversen.

Ook hybrides hebben lagere onderhoudskosten o.a. vanwege het regeneratief remmen. Tevens zijn ze altijd uitgerust met distributiekettingen dus behoort ook het periodiek vervangen van de distributieriem tot de verleden tijd en hebben ze ook geen multiriem.

E-TECH technologie, geïnspireerd door de Formule 1

Dankzij de knowhow op het vlak van elektrische voertuigen van meer dan 10 jaar en zijn ervaring in de Formule 1 kan Groupe Renault dynamische en efficiënte elektrische en hybride aandrijflijnen aanbieden voor zijn merken Renault & Dacia.

De voordelen van E-TECH

Besparen op onderhoud en verbruikskosten
Milieu verantwoord rijden
Stil en comfortabel, de nieuwe vorm van rijden

Onze modellen

Elektrisch

Image
Dacia Spring Expression

DACIA SPRING ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€18.950
Private lease p.m. vanaf
€329
Image
Nieuwe Renault 5

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€32.990
Private lease p.m. vanaf
€459
Image
Renault Mégane E-TECH Electric

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€36.370
Private lease p.m. vanaf
€559
Image
Renault Scenic E-Tech electric wit

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€42.470
Private lease p.m. vanaf
€609
Image
Renault Kangoo E-Tech electric

RENAULT KANGOO E-TECH ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€30.995
Image
Renault Trafic

RENAULT TRAFIC E-TECH ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€41.000
Image
Nieuwe Renault Master 2024

RENAULT MASTER E-TECH ELECTRIC

Rijklaar vanaf
€43.900

Hybride & plug-in hybride

Image
Nieuwe Renault Clio ph2

RENAULT CLIO E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€26.290
Private lease p.m. vanaf
€429
Image
Dacia Jogger

JOGGER HYBRID

Rijklaar vanaf
€29.335
Private lease p.m. vanaf
€514
Image
Dacia Duster

DACIA DUSTER HYBRID

Rijklaar vanaf
€31.340
Private lease p.m. vanaf
€539
Image
Nieuwe Renault Captur ph2

RENAULT CAPTUR E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€31.990
Private lease p.m. vanaf
€509
Image
Nieuwe Arkana

RENAULT ARKANA E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€35.190
Private lease p.m. vanaf
€529
Image
Nieuwe Renault Symbioz

RENAULT SYMBIOZ E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€34.490
Private lease p.m. vanaf
€579
Image
Renault Austral

RENAULT AUSTRAL E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€39.190
Private lease p.m. vanaf
€619
Image
Renault Espace E-Tech hybrid

RENAULT ESPACE E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€46.290
Private lease p.m. vanaf
€709
Image
Renault Rafale

RENAULT RAFALE E-TECH HYBRID

Rijklaar vanaf
€47.490
Private lease p.m. vanaf
€724
Image
Renault Rafale

RENAULT RAFALE E-TECH PLUG-IN HYBRID

Rijklaar vanaf
€55.290

Occasions

De voorraad module is tijdelijk niet beschikbaar.

Showroom afspraak maken