Renault eWays Electropop: een historische versnelling van de EV-strategie van Renault Group om competitieve, duurzame en populaire elektrische modellen aan te bieden

Body

30-06-2021 | Persbericht

Schiphol-Rijk - Renault Group realiseert een historische versnelling in zijn EV‑strategie en benut zijn technologische en industriële troeven samen met 10 jaar ervaring in elektrische mobiliteit om gedurfde keuzes te maken en competitieve, duurzame en populaire elektrische modellen aan te bieden.

renault e-ways

Competitief en duurzaam

  • De groenste modelmix op de Europese markt in 2025, met meer dan 65% elektrische en geëlektrificeerde auto’s in de verkoopmix en tot wel 90% elektrische auto’s in de merkenmixvan Renault in 2030.
  • Renault ElectriCity: Het compacte, efficiënte, hoogtechnologische elektrische ecosysteem in Noord-Frankrijk in combinatie met de MegaFactory voor de afdeling e-powertrain van het concern in Normandië.
  • Een strategisch partnerschap met Envision AESC voor de bouw van een gigafabriek in Douai ter ondersteuning van de productie van kostencompetitieve, CO2-arme batterijen met de nieuwste technologie vanaf 2024.
  • Een gezamenlijk project met de Franse startup Verkor om voor 2022 een krachtige, lokaal geproduceerde en duurzame batterij te ontwikkelen.
  • Een gestandaardiseerde cel-voetafdruk voor 100% van de toekomstige BEV-lanceringen in alle segmenten om de kosten stapsgewijs te verminderen met 60% op pack-niveau tegen 2030.
  • Een uiterst compacte elektrische aandrijflijn die een kostenbesparing van 30% en een reductie van de energieverspilling van 45% mogelijk maakt, met een extra EV-actieradius van maximaal 20 km.

Populair en betaalbaar

  • Een evenwichtiger en rendabeler productportfolio met 10 nieuwe elektrische modellen.

  • Twee iconen in de vorm van de Renault 5, met een prijs die 33% lager ligt dan die van de ZOE, en een andere tijdloze revival met ‘4ever’.
  • Een volledig elektrisch model voor het C-segment in de vorm van de nieuwe MéganE, die in 2022 op de markt komt.
  • Renault Group is expert in het genereren van toegevoegde waarde gedurende de hele levenscyclus van de batterij met Mobilize: een potentieel van maximaal 400 euro per jaar met behulp van V2G-technologie voor EV-bestuurders en een restwaarde van maximaal 500 euro per batterij.

“Vandaag maken we een historische versnelling van de EV-strategie van Renault Group bekend en tevens voor ‘made in Europe’. Door de bouw van ons compacte, efficiënte, hoogtechnologische elektrische ecosysteem Renault ElectriCity in Noord-Frankrijk samen met onze MegaFactory voor elektrische aandrijflijnen in Normandië, creëren we de voorwaarden voor ons concurrentievermogen, in eigen land. We trainen, investeren en werken samen met gevestigde en opkomende topspelers in hun vakgebied: ST Micro-electronics, Whylot, LG Chem, Envision AESC, Verkor. Er zullen tien nieuwe elektrische modellen worden ontworpen en tegen 2030 zullen er jaarlijks één miljoen elektrische auto’s worden geproduceerd, van kostenefficiënte stadsauto’s tot sportieve auto’s in het hogere segment. Bovenop de efficiëntie zetten we in op iconische ontwerpen zoals de geliefde R5 om de Renault-touch naar elektrificatie te brengen: elektrische auto’s populair maken.” Luca de Meo, CEO van Renault Group.

Batterijen: met behulp van de NMC-chemie tegen 2030 een miljoen auto’s produceren in de hele Alliantie

De batterijstrategie van Renault Group, die steunt op 10 jaar ervaring in de waardeketen van elektrische auto’s, heeft geleid tot gedurfde standaardiseringskeuzes binnen de Alliantie om het concurrentievermogen te maximaliseren. Met een NMC-gebaseerde chemie (nikkel, mangaan en kobalt) en een unieke cel-voetafdruk zal de Group 100% van de toekomstige BEV-lanceringen in alle segmenten dekken. Dit zal alle gamma’s bestrijken met maximaal één miljoen elektrische auto’s in de hele Alliantie tegen 2030. Deze keuze qua chemie zorgt voor een zeer competitieve verhouding van kosten per kilometer, met maximaal 20% meer actieradius in vergelijking met andere chemieoplossingen en een veel betere recyclingprestatie.

Op celniveau zal de Group dus twee varianten aanbieden:

  • In het kader van zijn EV-strategie gaat Renault Group een partnerschap aan met Envision AESC, dat in Douai een gigafabriek zal ontwikkelen met een capaciteit van 9 GWh in 2024, met als doel 24 GWh te bereiken tegen 2030. De partner van Renault Group zal in de buurt van Renault ElectriCity kostenconcurrerende, CO2-arme en veilige batterijen met de nieuwste technologie produceren voor elektrische modellen, waaronder de toekomstige Renault 5.
     
  • Renault Group heeft ook een memorandum van overeenstemming ondertekend om aandeelhouder te worden van de Franse startup Verkor met een belang van meer dan 20%. De twee partners zijn van plan samen een krachtige batterij te ontwikkelen die geschikt is voor het C-segment en modellen van Renault voor hogere segmenten, alsook voor de Alpine-modellen. Het partnerschap omvat de ontwikkeling van een proefproductielijn voor batterijcellen en prototype-modules die vanaf 2022 in Frankrijk worden geproduceerd. In een tweede fase wil Verkor vanaf 2026 de eerste gigafabriek voor krachtige batterijen in Frankrijk bouwen, met een initiële capaciteit van 10 GWh voor de Renault Group, die tegen 2030 kan oplopen tot 20 GWh.

In minder dan 10 jaar zal de Group haar kosten stap voor stap met 60% verlagen op pack-niveau, met een doelstelling onder de 100 dollar/kWh in 2025, en zelfs onder de 80 dollar/kWh, terwijl de komst van All Solid State Battery-technologie binnen de Alliantie voor 2030 wordt voorbereid.

Aandrijflijn: van inkoop tot productie in eigen huis van elektrische aandrijflijn

Door als eerste OEM zijn eigen elektromotor te ontwikkelen – zonder zeldzame aardmetalen (geen permanente magneten) en gebaseerd op de technologie van de elektrisch bekrachtigde synchrone motor (EESM), samen met zijn eigen reductor – blijft Renault Group de concurrentie een stap voor. De Group heeft het grootste deel van de investeringen al gedaan en is erin geslaagd de kostprijs van de batterij in de afgelopen tien jaar met twee te verminderen en zal die in het komende decennium opnieuw halveren. De Group zal vanaf 2024 geleidelijk nieuwe technologische verbeteringen aanbrengen in zijn EESM-krachtbron: stator-haarspeld, gelijmde motorstack borstelloze en holle rotorassen; dit verlaagt de kosten en verbetert de efficiëntie van de motor.

De Group is ook een partnerschap aangegaan met de Franse startup Whylot voor een innovatieve axial flux-elektromotor voor de auto-industrie. Deze technologie zal eerst worden toegepast op hybride aandrijflijnen met als doel de kosten met 5% te verlagen en maximaal 2,5 gram CO2 te besparen volgens de WLTP-norm (voor personenauto’s in het B/C-segment). Renault Group zal de eerste OEM zijn die vanaf 2025 op grote schaal axial flux-elektromotoren zal produceren.

Op het gebied van vermogenselektronica zal de Group de controle over de waardeketen uitbreiden door de omvormer, de DC-DC en de boordlader (OBC) te integreren in een unieke box die intern wordt geproduceerd. Deze ‘One Box’, met een compact design, zal 800V-compatibel zijn, minder onderdelen bevatten om de kostprijs te drukken, en zal gebruikt worden voor alle platforms en aandrijflijnen (BEV, HEV, PHEV) voor een verder schaaleffect. Vermogensmodules voor omvormers, DC-DC en OBC zullen respectievelijk gebruikmaken van siliciumcarbide (SiC) en galliumnitride (GaN), dankzij ons strategisch partnerschap met ST Microelectronics.

Naast deze nieuwe technologieën werkt de Group ook aan een compactere elektrische aandrijflijn, het zogenaamde all-in-one systeem. Deze elektrische aandrijflijn bestaat uit de integratie van de elektromotor, de reductor en de vermogenselektronica (One Box Project) in één enkel pakket: dit maakt in totaal een volumereductie van 45% mogelijk (gelijk aan het volume van de brandstoftank van de huidige generatie Clio), een verlaging van de kosten van 30% als naar de volledige aandrijflijn wordt gekeken (deze besparing in waarde is gelijk aan de kostprijs van de elektromotor), en een reductie van de energieverspilling met 45% volgens de WLTP-norm, waardoor een extra EV-actieradius van maximaal 20 km mogelijk wordt.

EV-platforms: leveren hoge efficiëntie & optimaal bereik tegen concurrerende kosten

Met CMF-EV en CMF-BEV maakt de Group gebruik van zijn 10 jaar ervaring op het gebied van EV’s door speciale EV-platforms te maken.

Voor het C- en D-segment biedt het CMF-EV platform een verhoogd rijplezier met ongeëvenaarde prestaties. Dit platform zal als basis dienen voor 700.000 auto’s per jaar op Alliantie-niveau tegen 2025. Het CMF-EV platform biedt een actieradius van maximaal 580 kilometer volgens de WLTP-norm met een zeer laag energieverbruik. Deze prestaties zijn het resultaat van de diepgaande kennis van de ingenieurs van de Group en Nissan, die hebben gewerkt aan verminderde wrijving, gewichtsvermindering en een geavanceerd thermisch beheer.

De architectuur verlegt de grenzen waardoor een grotere ruimte ontstaat, waarbij alle technische elementen in de motorruimte zijn ondergebracht. Door deze architectuur zijn alle kruisende kabels van achteren naar voren komen te vervallen en zijn het gewicht en de kosten verlaagd. De verwarming, ventilatie en airconditioning bevinden zich eveneens in de motorruimte, wat een dunner dashboardontwerp mogelijk maakt.

Naast deze aspecten biedt het CMF-EV platform veel rijplezier dankzij het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling, een zeer lage stuurverhouding waardoor de auto snel reageert en een multilink achterwielophanging. De nieuwe MéganE die in Douai wordt geproduceerd, is gebaseerd op het CMF-EV platform.

Voor het B-segment zal het CMF-BEV platform de Renault Group in staat stellen om iedereen betaalbare BEV’s aan te bieden. Op voertuigniveau zal dit gloednieuwe platform de kosten met 33% verlagen in vergelijking met de huidige generatie ZOE. Dit wordt bereikt door de uitwisselbaarheid van de batterijmodule, een aandrijflijn van 100 kW tegen lagere kosten en het feit dat alle niet-EV-componenten worden overgenomen van het CMF-B-platform, waarop tegen 2025 jaarlijks circa 3 miljoen auto’s gebaseerd zullen zijn. Het CMF-BEV zal betaalbaar zijn met geweldige prestaties zoals een actieradius van maximaal 400 km volgens de WLTP-norm, zonder compromissen op het vlak van design, akoestiek en rijgedrag. Dit platform zal ook beschikken over de innovatie Plug & Charge van de Group, gebaseerd op de NF-C 15118 regelgeving.

Concurrerende elektrische auto’s ‘made in France’ maken

Op 9 juni 2021 kondigde de Group de oprichting aan van Renault ElectriCity om ‘made in France’ auto’s aan te bieden. Deze nieuwe juridische entiteit in het noorden van Frankrijk omvat de drie Renault-fabrieken in Douai, Maubeuge en Ruitz, evenals een sterk ecosysteem van toeleveringsbedrijven. Al in 2024 zal zij door de gigafabriek van Envision-AESC in Douai van kostenconcurrerende batterijen worden voorzien. De fabriek is ideaal gelokaliseerd en bevindt zich in het hart van de Europese vraag naar BEV’s, aangezien Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Spanje in 2025 goed zullen zijn voor ongeveer twee derde van het totaal.

Dit industriële ecosysteem, dat een geslaagde overgang van traditionele verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijflijnen belichaamt, zal 700 nieuwe banen opleveren tegen eind 2024. Samen met AESC Envision en Verkor zal Renault Group tegen 2030 in Frankrijk 4.500 rechtstreekse banen creëren.

Als grootste productiecentrum voor elektrische auto’s in Europa stelt deze entiteit Renault Group in staat om van deze fabrieken de meest concurrerende en efficiënte productie-unit voor elektrische auto’s in Europa te maken, met een productie van 400.000 auto’s per jaar tegen 2025 en productiekosten die zijn teruggebracht tot ongeveer 3% van de waarde van een auto.

Levenscyclus van de batterij: extra waarde genereren gedurende de hele levenscyclus

Renault Group is de eerste autofabrikant die zich bezighoudt met de volledige levenscyclus van de batterij. Het bedrijf heeft een solide expertise ontwikkeld en gaat met Mobilize nog verder om de duurzaamheid te verhogen, de gebruiksmogelijkheden te verlengen en extra waarde te genereren bij elke stap van de levenscyclus.

  • Voor de eerste levensduur van de batterij in de auto ontwikkelt de Group oplossingen voor Vehicle-to-grid (ook V2G genoemd) die het mogelijk maken energie terug te voeren naar het elektriciteitsnet vanuit de batterij van een elektrische auto. Netbeheerders zijn zeer geïnteresseerd in deze oplossingen voor energieopslag die door de batterij van de auto worden ingebracht om de belasting op elk moment in evenwicht te brengen. Zo kan een auto die 8 uur per dag is aangesloten via V2G een waarde genereren die kan oplopen tot 400 euro per jaar, waardoor EV-bestuurders een deel van hun jaarlijkse leasekosten kunnen compenseren en Renault recurrente winsten kan boeken met betrekking tot wagenparken.
     
  • Aan het einde van hun eerste leven in een auto kunnen batterijen nog ongeveer 2/3 van hun capaciteit bevatten en kunnen ze worden hergebruikt voor een tweede leven. Mobilize vindt hiervoor nieuwe toepassingen met betrekking tot de stationaire opslag voor het beheer van pieken in de stroomvraag of de mobiele opslag van elektriciteit of generatoren voor gebruik in andere industrieën. Renault is een pionier in deze markt en heeft een unieke industriële structuur uitgewerkt om in Europa een leidersrol te spelen in deze markt in Europa: inzameling van afgedankte batterijen met de steun van zijn dealernetwerk, de mogelijkheid om de reële waarde van batterijen te schatten dankzij realtime technische monitoring, en de industriële capaciteit om batterijen tegen concurrerende prijzen op te waarderen en de toekomstige 250.000 geleasede batterijen van de ZOE opnieuw te gebruiken.
    Om de waardeketen uit te dagen, is de Group van plan om samen te werken met taxatiebureaus voor auto’s, zodat de restwaarde van batterijen wordt meegewogen bij de transacties op de tweedehandsmarkt voor een waarde tot 500 euro per auto. In die optiek zal Mobilize ‘gezondheidscertificaten’ (voor State Of Health monitoring) en contracten voor de verlenging van de batterijgarantie aanbieden en een inruilbod garanderen voor de betreffende auto om eigenaren van tweedehands elektrische auto’s gerust te stellen.
     
  • Einde van de levensduur: via zijn dochteronderneming Indra en het langdurige partnerschap met Veolia beschikt de Group van een stevige knowhow met betrekking tot de inzameling en recycling van EV-batterijen. De Group heeft al 75 MWh aan batterijen gerecycled, waarvan de helft alleen al in 2020. De Group gaat nog een stap verder en zet via zijn Re-Factory-project in Flins installaties op voor de aanpassing, het hergebruik, de ontmanteling en de recycling van batterijen, met als doel tegen 2030 meer dan 1 miljard euro omzet te genereren uit end-of-life en recyclingactiviteiten. Het consortium dat onlangs met Solvay en Veolia werd aangekondigd, gaat nog een stap verder op het gebied van recycling en maakt het mogelijk strategische batterijmaterialen zoals kobalt, nikkel en lithium met een zeer hoge efficiëntie en van batterijkwaliteit terug te winnen, zodat ze opnieuw kunnen worden gebruikt voor de productie van nieuwe autobatterijen.
    Dankzij de evolutie van het inzamelings- en recyclingproces van de batterijen kan de Renault Group de netto recyclingkosten tegen 2030 met een factor 3 verminderen, terwijl het voor een deel van zijn behoeften kan zorgen voor een alternatieve en duurzame bevoorrading van batterijmaterialen tegen concurrerende kosten en het behoud van deze natuurlijke hulpbronnen.

Het modellengamma: elektropop-auto’s

De Group zal het beste halen uit zijn specifieke EV-platformen en 10 nieuwe elektrische modellen lanceren tegen 2025, waarvan zeven voor het merk Renault. De iconische Renault 5 beschikt over een moderne en elektrische twist en zal in Noord-Frankrijk worden gebouwd, van batterij en elektrische aandrijflijn tot assemblage, op het gloednieuwe CMF-B EV-platform, door Renault ElectriCity.
De Group gaat ook een andere magische, iconische ster die momenteel de naam 4ever draagt, nieuw leven inblazen met de intentie om er een tijdloze klassieker van te maken. Renault Group zal zich ook op het volledig elektrische C-segment concentreren, eerst en vooral met de gloednieuwe MéganE die volgend jaar op de markt komt. En voor liefhebbers van avantgardistische auto’s is er ook goed nieuws: de ‘droomgarage’ van Alpine, die in januari werd onthuld, wordt werkelijkheid vanaf 2024.

De Group wil in 2025 de groenste mix op de Europese markt bereiken, met meer dan 65% elektrische en geëlektrificeerde voertuigen in de verkoopmix en maximaal 90% elektrische voertuigen in de Renault-merkmix in 2030.

Bezoek ons digitale platform voor een meeslepende elektrische ervaring en wordt op de hoogte gehouden van extra nieuws na het evenement: https://renaulteways.com

 

Bron: https://media.renault.nl/renault-eways-electropop-een-historische-versnelling-van-de-ev-strategie-van-renault-group-om-competitieve-duurzame-en-populaire-elektrische-modellen-aan-te-bieden/